Після-#EdCamp, на мою думку, більш важливіший, ніж сама (не) конференція. Настає час все переосмислити, обдумати, записати ідеї на клаптику
паперу, а потім їх упорядкувати. Особисто мене вразив виступ Марґрет Расфельд, хоча і короткий, проте цікавий
і надихаючий.
Марґрет Расфельд, засновниця Євангелистської загальної
школи центру Берліна в Німеччині, вважає, що сьогодні недостатньо дітей вчити
читати, писати і рахувати. Головне завдання освіти полягає у тому, щоб
прищеплювати цінності, навчити справлятися з викликами сучасного світу і бути
готовим до будь-яких труднощів[1]. Створену
нею школу називають ще бірюзовою. Які ж
особливості цієї школи?
По-перше, це особлива мета школи - діяльність для сталого розвитку. Розуміючи
зміст Глобальних цілей людства як виклик, навчальна діяльність концентрується
навколо них, як у предметній, так і
міждисциплінарній формах, орієнтуючись на взаємодію між навчальними предметами.
По-друге, велика увага приділяється самоорганізації учнів. У будь-який
момент учні можуть зайнятись тим, чим вони хочуть.
По-третє, викладання курсу «Відповідальність», в рамках якого діти виходять
за межі території школи, щоб взяти на себе екологічні або соціальні завдання з метою співіснування та задля спільного буття,
яке вони собі визначили, знайшли та пережили. Таким чином, вони навчаються та
усвідомлюють: «Я важливий. Люди мені радіють. Я можу цей світ зробити трошки
кращим. Я можу сам і разом з іншими багато чого змінити!".
По-четверте, один з особливих
предметів школи називається «Випробування». Учням необхідно пройти
випробування-подорож за межами Берліна, маючи всього лише 5 євро на день.
«Випробування» триває 3 тижні. Діти можуть самі вибрати спосіб пересування і
сферу, в якій би хотіли зробити свій внесок. Подорож в таких умовах вчить
відразу багатьох важливих навичок: жити в ситуації небезпеки, розраховувати на
себе, працювати в групах, помилятися, відстоювати свої права, приймати рішення,
бути гнучкими, орієнтуватися в ситуації, що склалася.
По-п’яте, один
день на тиждень – це День проектів. Цей день в школі існує для того, щоб
практикувати міждисциплінарні знання. За рік школярі зазвичай встигають
спробувати себе в 3-4-х таких проектах. Вони діляться на команди, нерідко
різновікові, і протягом дня вивчають предмет дослідження на практиці. Саме тому
у дітей з'являється досить часу, щоб йти за межі навчального закладу, працювати
з експертами (наприклад, з режисером ставити п'єсу для місцевих жителів), тобто
у дітей достатньо можливостей отримувати знання не тільки в школі, а й поза
нею.
До особливостей школи
можна віднести й наступне:
·
Відсутність будь-яких підручників. Навчальні матеріали зберігаються в
Інтернет-магазині.
·
У кожного учня в школі є спеціальний робочий зошит, куди вписані всі теми,
знання, навички, які він повинен засвоїти за найближчі три роки, і там же він зазначає,
що зроблено і коли.
·
Кожен учитель обслуговує тільки три класи, близько 75 учнів, і його
завдання полягає в тому, щоб з кожним з
них побудувати близькі довірчі відносини. По суті, одна велика школа складається
з безлічі маленьких, а маленька - з трьох класів по 26 осіб, за якими
закріплені два вчителі.
·
Учителі відповідають не тільки за предмети, а й за індивідуальні та групові
проекти, і раз на тиждень зустрічаються з дітьми, щоб обговорити з ними подальші
плани, проекти і складні моменти.
·
Два рази на місяць проводяться тренінги для педагогів з інших шкіл, які
ведуть учні, розповідаючи про принципи і систему навчання в школі.
·
Кожен батько і мати протягом місяця повинні провести в школі 3 години і допомогти
у будь-якій сфері, в якій вони добре розбираються. Все це допомагає побудувати
партнерські відносини між вчителями і батьками.
·
У школі відсутні оцінки. Учні отримують сертифікат за курс, який ними
опрацьований.
Школа має
працювати у змішаному циклі різних років навчання, для того щоб діти та
підлітки мали змогу вчитись один в одного та вчитись підтримувати один одного
і вийти з моделі конкуренції між собою. Вони самі вирішують, коли їм писати
тести та отримати сертифікати.
|
На думку Марґрет
Расфельд, заснована нею школа вирішує головну проблему – розкриває потенціал
особистості адаптованої до полікультурного соціуму і здатної знайти свій шлях у
глобалізованому світі.[2]
[2] М. Расфельд, Ш. Брайденбах Школа на
старті: Мотивація до дії /Переклад з
нім. Романа Чернюка – Львів: Літопис, 2018. – 136с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий