Шкільні олімпіади з біології

Завдання шкільних олімпіад
2021/2022 навчальний рік













2020/2021 навчальний рік

























Теоретичний тур
І етапу Всеукраїнської олімпіади з біології
7 клас
2018/2019 навчальний рік


Формат А
Завдання мають по чотири варіанти відповідей. У кожному завданні лише ОДНА правильна відповідь. Оберіть правильну відповідь і позначте її у тесті, а потім перенесіть до бланку відповідей. За кожну правильну відповідь Ви отримаєте один бал.


1. Спорофіт розвивається на гаметофіті у:
А) мохоподібних  
Б) хвощеподібних  
В) папоротеподібних  
Г) голонасінних
2.Назвіть, який орган квіткових рослин може утворити найбільше видозмін: 
А) корінь
Б) листок
В) пагін
Г) стебло
3.Де у рослині розташований насінний зачаток?
А) у зав’язі
Б) у тичинці
В) на приймочці маточки
Г) у насінні
4.Надземна бульба формується у:
А) гірчака живородного
Б) пасліну чорного
В) капусти кольрабі
Г) жоржини
5.Колеоптіле – верхній зародковий листок:
А) є редукованою сім’ядолею
Б) захищає проросток при проходженні крізь ґрунт
В) формує вегетативні органи майбутньої рослини
Г) формує генеративну бруньку
6.Яка тканина забезпечує ріст пшениці в довжину?
А) апікальна меристема
Б) бічна меристема
В) інтеркалярна меристема
Г) ранєва меристема
7.Процес виділення краплин води через гідатоди називається:
А) фотосинтез
Б) транспірація
В) гутація;
Г) «плач рослин»
8.Дводольні рослини відрізняються від однодольних за такими ознаками:
А) чотири і п’ятичленна квітка
Б) відсутність камбію
В) мичкуватою кореневою системою
Г) дуговим жилкуванням листків
9.При ізогамії:
А) копулюючі гамети однакові за формою і розмірами
Б) копулюючі гамети різні за формою, але однакові за розмірами
В) копулюючі гамети різні за формою і розмірами
Г) копулюючі гамети однакові за формою, але різні за розмірами
10.Статевий процес (кон’югація) характерний для:
А) хламідомонади
Б) евглени
В) спірогіри
Г) улотрикса
11. Шкірно-м’язовий мішок кільчастих червів представлений:
А) одношаровим епітелієм і трьома шарами м’язів – поздовжніми, кільцевими і косими;
Б) кутикулою, гіподермою і шаром поздовжніх м’язів з 4-х стрічок;
В) кутикулою, гіподермою і трьома шарами м’язів – поздовжніми, кільцевими і косими;
Г) кутикулою, одношаровим епітелієм і двома шарами м’язів – кільцевими і поздовжніми.
12. За допомогою джгутика пересувається:
А) Амеба звичайна
Б) Евглена зелена
В) Інфузорія-туфелька
Г) Хлорела
13.Про що можна дізнатись, підрахувавши кільця на лусці риб?
А) про стать риби
Б) про вік риби
В) про раціон харчування
Г) про швидкість росту
14. Характерною ознакою членистоногих є:
А) почленовані кінцівки
Б) наявність травної системи
В) складна поведінка
Г) шкірно-мʼязовий мішок
15. До органів виділення річкового рака належать:
А) пара зелених залоз                              
Б) мальпігієві судини
В) жирове тіло
Г) нирки
16. Дано перелік ознак: 1) тіло складається з головогрудей і черевця; 2) орган дихання – зябра; 3) позаорганізмове перетравлення їжі; 4) фасеткові очі; 5) чотири пари кінцівок. Для павука-хрестовика характерні ознаки (оберіть рядок, де усі відповіді вірні):
А) 1, 4, 5
Б) 2, 3, 5
В) 2, 3, 4
Г) 1, 3, 5
17. На якому малюнку зображена шкірно-м’язова клітина кишковопорожнинних?

18. Кутикула Членистоногих утворена речовиною:
А) целюлозою
Б) муреїном
В) хітином
Г) глікогеном

19. На малюнку зображений рак-самітник. Це - приклад взаємозв’язків у природі:
А) взаємокорисних                   
Б) корисно-нейтральних
В) корисно-шкідливих              
Г) взаємошкідливих

20. Гемолімфа комах НЕ виконує функцію:
А) захисту тварин від інфекції   
Б) перенесення поживних речовин
В) перенесення кисню                 
Г) перенесення продуктів виділення

Формат Б
Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, які з запропонованих варіантів відповідей є правильними. У завданнях цієї групи з п’яти варіантів відповідей вірними можуть бути від ОДНОГО до П’ЯТИ. Закресліть потрібні літери у бланку для відповідей. За кожну правильну відповідь ви отримаєте 2 бали. Неповна і неправильна відповіді не оцінюються.

Б1.Гриби формують мікоризу із:
А) зеленими водоростями                     
Б) мохами
В) голонасінними                 
Г) однодольними покритонасінними       
Д) дводольними покритонасінними
Б2.У деревних рослин помірного поясу землі спостерігаються річні кільця, які утворюються завдяки:
А) чергуванню ксилеми і флоеми
Б) сезонної діяльності камбію
В) відмиранню клітин кори
Г) циклічному росту рослини
Д) змінам пори року
Б3.Які плоди характерні для родини Розові?
А) ягода
Б) кістянка
В) яблуко
Г) горішок
Д) помаранча
Б4.Якщо вам знадобиться серед рослин знайти папороть, ви будете звертати увагу на такі ознаки:
А) великі листки
Б) наявність кореневої системи
В) наявність спорангіїв з нижнього боку листка
Г) наявність кореневища
Д) наявність великої кількості тварин-симбіонтів
Б5.Серед бактерій існують види, здатні до виконання функцій:
А) фотосинтез
Б) хемосинтез
В) дихання
Г) азотфіксація
Д) утворення спор
Б6.Для рослин характерні тканини:
А) епітеліальна
Б) покривна
В) механічна
Г) сполучна
Д) провідна
Б7.Складні листки характерні для рослин:
А) горобини
Б) воронячого ока
В) гірко каштану
Г) люпину
Д) бузку
Б8.Плід кістянку утворюють рослини:
А) абрикос
Б) персик
В) слива
Г) яблуко
Д) смородина
Б9.Вибрати з переліку представників класу Амфібії:
А) Саламандра плямиста
Б) Тритон гребінчастий
В) Рибозмій цейлонський
Г) Гатерія
Д) Жерлянка
Б10.До паразитичних червів належать:
А) дощовий черв
Б) котячий сисун
В) галова нематода
Г) бичачий ціп’як
Д) трихінела

Формат В
Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, які з запропонованих варіантів відповідей є правильними. Спосіб відповіді на ці запитання указано у кожному з них. Зверніть увагу на листок для відповідей. За правильно виконане завдання ви отримаєте 2 бали, за часткове – 1 бал.
В1.Співставте назву етапу індивідуального розвитку рослини з його характеристикою:
А) латентний період
1) проросток може вже самостійно живитися, але ще використовує запасні речовини насінини
Б) період проростка
2) рослина може цвісти і плодоносити
В) ювенільний період
3) рослина перестає цвісти і плодоносити
Г) період дорослої особини
4) насіння в стані спокою
Д) сенільний період
5) рослина вже цілком забезпечує себе поживними речовинами


В2. Перелічені органи або видозміни органів рослин:
А – насінина;                 Б – бульби;
В – квітка;                      Г – кореневище;
Д - кореневі бульби;     Е – лист;
Ж – спорангії;                З - додаткові корені
Вони зустрічаються у таких рослин:
2.1 Картопля.
2.2 Чоловіча папороть.
2.3 Жоржина.
2.4 Сосна
В3.Розгляньте зображення рослин:
На яких рисунках представлені
3.1 Ковила волосиста?
3.2 Конюшина лучна?
3.3 Кровохлібка лікарська?
3.4 Талабан польовий?
3.5 Фізаліс ягідний?
Для яких рослин характерний плід:
3.6 зернівка
3.7 стручечок
3.8 біб
В4. Розгляньте малюнок «Будова насінини однодольної рослини». Знайдіть відповідність між умовними позначеннями (1-7) і назвами структур насінини (А-Є).

Асім’ядоля (щиток)
Б  брунечка
В –  насінна шкірка, яка зрослася з оплоднем
Г  ендосперм
Д  корінець
Е  зародок насінини
Є  стебельце
В5.До терміну у лівій колонці, що позначений цифрою, знайдіть відповідність у правій колонці, що позначена буквою.
1.Кровоносна система
А) Призначена  для виведення  з  організму  кінцевих  продуктів обміну речовин, надлишків води, солей та отруйних сполук.
2.Органи чуття
Б) Здійснює транспорт  газів і поживних речовин, а також захист організму від хвороботворних організмів і шкідливих речовин.
3.Травна система
В) Забезпечує реакцію організму у відповідь на подразнення у формі рефлексу.
4.Нервова система
Г) Забезпечує газообмін.
5.Видільна система
Д) Забезпечує  надходження, оброблення,  перетравлювання  їжі  та всмоктування  поживних  речовин.
6.Дихальна система
Е) Сприймають подразнення.


Практичний тур
І етапу Всеукраїнської олімпіади з біології
7 клас

2018/2019 навчальний рік
Практична робота 1

Тема: Метаморфози вегетативних органів рослин.
Мета: навчитись розрізняти видозміни вегетативних органів рослин.

Хід роботи
Уважно розгляньте рисунок, на якому зображено метаморфози вегетативних органів рослин, дайте відповіді на питання, заповнивши відповідні комірки таблиць.


1.Поставте знак «×» навпроти назви відповідної видозміни:
Вусик – видозміна листка у чини
А
Б
В
Г
Ґ
Д
Е
Є
Вусик – видозміна пагона у винограду
А
Б
В
Г
Ґ
Д
Е
Є
Водозапасаючий пагін (стебло)
А
Б
В
Г
Ґ
Д
Е
Є
Надземний  столон у суниці
А
Б
В
Г
Ґ
Д
Е
Є
Водозапасаючий листок у алое
А
Б
В
Г
Ґ
Д
Е
Є
Колючка – видозміна листка у барбарису
А
Б
В
Г
Ґ
Д
Е
Є
Колючка – видозміна листка у кактуса
А
Б
В
Г
Ґ
Д
Е
Є
Колючка – видозміна прилистків у білої акації
А
Б
В
Г
Ґ
Д
Е
Є
Колючка – видозміна стебла глоду
А
Б
В
Г
Ґ
Д
Е
Є



Практична робота 2

Тема: Стадії розвитку печінкового сисуна.
Мета: навчитись розрізняти стадії розвитку печінкового сисуна за описом та малюнками.
Хід роботи
Уважно розгляньте цикл розвитку печінкового сисуна.

Завдання 1
Визначити остаточного і проміжного хазяїна

Вид (запишіть словами)
Остаточний хазяїн

Проміжний хазяїн


Завдання 2
Визначити стадії розвитку
Мірацидій – війчаста личинка
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Церкарій – личинка з м’язовим хвостом
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Статевозріла особина
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Яйце
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Редія – личинка, здатна до розмноження партеногенетично
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Спороциста – личинка ІІ покоління, яка втратила війки
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Адолескарій – личинка, укрита щільною оболонкою
1
2
3
4
5
6
7
8
9

Завдання 3
Визначити особливості життя личинок
Вільноплаваючі личинки
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Паразитичні личинки
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Прикріплена до рослин личинка
1
2
3
4
5
6
7
8
9




Комментариев нет:

Отправить комментарий